Wednesday, February 1, 2017

Dag #66 (räknar neråt) till ny vana


Dag #66 av 66 i min nya väg mot minskat sociala medier-användande 
och ökad koncentration gick....sådär!

Som frilansare får jag så mycket social stimulans av alla de där olika apparna. Men det choppar upp koncentrationen, särskilt den sorts koncentration som krävs för att skriva fiktion - långa, sammanhängande tankespår.

Jag hade så dålig disciplin och plågades svårt av hur lite jag skrev. On the good side skrev jag om 1/4 bok från första persons perspektiv till tredje persons.

On the bad side blev det inte alls bra så jag gick tillbaka till första person igen. Hade jag nu slösat en hel arbetsdag? Rullade ut en röd matta till självföraktet. Stängde dock dörren innan självföraktet hann riktigt fram genom att strängt säga: det var ju något du funderat att testa en längre tid. Så! Nu har du testat och vet att det inte blev bättre.

På kvällen gick jag ut med roliga, härliga, smarta Karin Pettersson som fått stipendium för att studera vid Harvard ett år. Vi åt middag och sen tog hon med mig in på Harvards campus där jag på uppmaning vidrörde foten på en staty av John Harvard då det skulle ge tur (det sägs även att folk ofta kissar på foten så det är nu 50/50 om jag fick tur eller urin?).

Fick lite hjälp i internetbantningen genom Karin. Hon berättade om Pomodoro-metoden så den ska jag testa dag #65.


No comments:

Post a Comment