Tuesday, September 13, 2016

Detta har hänt


1. Alla barnen har börjat nya skolor.
Nu går även Niki i skola på Manhattan. 

Vi har flyttat runt henne så mycket - skola i Brooklyn, skola på Manhattan, tillbaka till Brooklyn, till Sverige och nu tillbaka till Manhattan. Det fanns skäl till allt detta men ändå, lilla ungen. 
Hon är ganska bra på att vara ny i klassen. Men jag tycker ändå det var onödigt att göra som hon gjorde: att inför tredje dagen i nya klassen slinka in på sitt rum och klippa girl interrupted-lugg på sig själv. 

2. Har börjat mailväxla med en förskoleklass i Sverige. Redan två mail in har jag berättat att jag är ättling till flera häxor, undertexten är givet att jag kanske är häxa själv. Vet ej om detta var bra eller dåligt men lite oversharing är det nog. 

3. Fick present av min mamma som jag verkligen verkligen önskade mig. 

4. Innan jag fick den köpte jag en parfym åt mig själv som jag nu försöker reklamera pga den slutar lukta så fort. "den luktar så gott men den bara försvinner". Wish me luck med denna refund. 

5. Hjälpte just Joel med hans corny men ganska roliga läxa "My life as a scientist". Har därigenom börjat se världen mer vetenskapligt även jag. 

6. Tjyvläste just ett brev Niki skrivit till sin kompis "Annars har jag allt. Av känslor alltså". 

Så är det just nu för oss. Känslorna är all over the place. 

7. Ganska nära skolan ligger ett kafe där man kan dricka kaffe och gosa med katter. Om du inte tror mig, kolla själv: koneko 

8. Just det, idag hände följande:

Jag promenerar snabbt på väg till hämtning. Intill trottoarkanten, mitt i körbanan, sitter en enbent kvinna i rullstol. Hon sitter där intill den rätt höga trottoarkanten och ser sig omkring. Jag har lurar på mig som jag lyfter av och frågar "you need some help?" hon ser tillbaka på mig och säger asargt "do you?". det gjorde jag inte just då så "no". "well don't be stuuuupid".

en stor del av dagen gick sedan åt till att fundera på vad jag skulle sagt eller gjort istället. kom fram till: inget. andra jag frågat i liknande situationer har lättat tagit emot den erbjudna hjälpen. andra har sagt "no, I'm good thanks".  den här arga lösningen var ny för mig. 

No comments:

Post a Comment