Tuesday, December 15, 2015

Pappa och Sveriges låntagare

Jag har jobbat med att skriva ungefär sedan jag trodde att jag skulle försörja mig som grafisk formgivare vilket var vad jag utbildats till. 

Men det var så mycket roligare, för mig i alla fall, att skriva! Jag trodde bara inte man kunde försörja sig på det. Och det var ju lite fel och lite rätt. Det är svårt att försörja sig på att skriva. Lite lättare om man skriver reklam. Så jag har blandat olika sorters skriv från exakt samma sorts hjärna i över 20 år nu. 

Få svenska författare förutom bästsäljarna kan försörja sig på böckerna.  Det är bara så det är, man får vara glad att man ens ges ut och att någon vill köpa det man skrivit.

Man får också in lite pengar om ens böcker lånas ut på bibliotek. I år fick jag 967,04 kr!
Jag använde mesta delen av just de pengarna till att bjuda min pappa på lunch på Met. Vi tackade Sveriges låntagare. Jag vill göra det nu igen. Tack Sveriges låntagare! Vilken fin stund vi fick tack vare er. Jag kommer alltid minnas just de hundralapparnas värde.


Blir också glad när jag tänker på hur mycket böcker jag lånat genom livet. hoppas plinget de genererade möjliggjort många andras viktiga luncher och annat nödvändigt.

skulle vilja ha en lista på sådana luncher sedan 1954. Det är tydligen sedan dess biblioteksersättningen har funnits.

No comments:

Post a Comment