Sunday, December 7, 2014

Hemma på vår gata

Det är konstigt att vara expat, Sverige dyker upp på så många sätt. Jag tittar på min iPhone och det står lördag 6 december. Men i det land där man säger så och där det är just det datumet slutade det stämma för över 6 timmar sedan. Ni är redan i framtiden, ni är i 7:e december.

Varje morgon när jag vaknar ligger ni 6 timmar före, ni är redan framme vid lunch. Det är så härligt för då har jag fått mail från er och det har hänt saker på fb och instagram. Jag vet vad ni har haft för väder, vad ni är arga på, om lussebullarna blev bra.

Men det får också min dag att börja i Sverige, ett litet förnuftigt och ändå förtvivlat förvirrat land långt borta som förvandlar mig till Stina - den där irriterande i Saltkråkan som inte kan sluta säga "Hemma på vår gata i stan".

Jag har försökt stänga av hela flödet för att vara mer närvarande i vardagen här men det har inte gått. Jag vill ha kvar handen över Atlanten. Jag är nog ungefär 50/50 fortfarande och det är lite väl mycket Sverige.

Jag vet inte vad man gör åt det.

No comments:

Post a Comment