Sunday, November 30, 2014

Thanksgiving





















Vi var på superfin thanksgiving i torsdags. Fick instruktion av värdinnan på vad vi skulle ta med. sage popovers med sage butter. Lät krångligt men det var typ tjockpannkaka med salvia i muffinsformar.  Så det klarade jag att fixa.





















Man skulle säga vad man var tacksam för också och min lista är så lång. Jag fick korta ned den till Skype och min senaste kärlek: att åka skridskor.

Nästa dag åkte vi just skridskor:




Och igår också.  Igår åkte vi på The Standard. Många barn i pälsverk där. Dålig is. God choklad. Ska ni åka skridskor i New York rekommenderar vår familj Trump Rink i Central Park eller MacCarren rink i Williamsburg. Men vill ni se kändisar on ice är nog Standard bäst.

Idag åkte vi inte skridskor. Idag var det första advent så jag gick upp extra tidigt och lade julduk på bordet och tände ljus och gick och köpte pepparkakor.

Sedan fick jag bryt pga för mycket längtan till Sverige och alla jag saknar.
Gjorde det enda som funkar när det blir så: åkte upp till Central Park och tog en jättelång promenad, gungade lite och pratade med Sara som är i samma sits, fast i Los Angeles.

Saknar detta i Sverige:
Familj, vänner, ljus på kyrkogårdarna på Alla helgon, marsipangrisar, adventsstjärnor, barn som övar luciatågssånger på bussen och i vagnar, hela stämningen, kyrkor som är gamla på riktigt, lussebullar, sill, adventskalendern.

4 comments:

  1. Hej Emi!
    Vi har aldrig träffats, men jag läser bloggen (bloggarna) regelbundet och det känns som att titta till en kär gammal vän. Eftersom jag förstår att det är jobbigt med hemlängtan, tänkte jag att det kunde hjälpa om jag visade lite uppskattning för att jag får komma hit och ta del av ditt liv! Det är ett guldkorn i mitt.
    Kram Maja

    ReplyDelete
  2. Åh tack Maja, blir så himla glad av att läsa detta. Tack för att du skrev!

    ReplyDelete
  3. Jag skulle leta efter det där inlägget om Joel och hans tre spindelmannendräkter för att visa en kompis under ett samtal om utklädningar (hittade det inte fast jag tror att jag letade på rätt ställe – lftec – först) och började läsa lite här och där. När jag kom till det här blev det lip. Fina Emi, vad du måste ha längtat! Barn som sjunger i offentliga miljöer är topp-tre på min lista över de bästa grejerna i hela världen! Kram.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jaaa! andra på topplistan: barn som åker själva i kollektivtrafiken med sina ryggsäckar och stadig blick, barn som lär sig simma. Böööl

      Delete