Friday, August 29, 2014

Jag älskar Skansen så mycket

Fast jag bor i New York köpte jag årskort på Skansen när jag var hemma i somras. Jag tänker ibland på Skansen som mitt landställe. 

Där kan jag sitta på trappen till ett litet torp i solen, ett torp som få hittar till eftersom det ligger lite undangömt. Där har jag min trädgård och det är alltid sol och det är varmt och där flyger en massa fjärilar och jag kan låtsas att torpet är mitt, men jag behöver inte betala hyra eller oroa mig för vattenskador, tilläggsisolering eller mögel.


Jag gillar att kolla in barnfamiljer från andra länder som utforskar Skansen. Finklädda morsor i stilettklackar som drar paraplyvagnen genom hästbajs och kullersten, medan deras korta män i vindskyddsjackor videofilmar Hälsingegården. Så glamorösa människor i kontrast mot allmogen är det bästa som finns.


Jag älskar allt med Skansen och igår känns det som att jag vann på lotteri när mitt förlag hörde av sig för att säga att min bok kommer säljas i Skansenbutikerna. 

No comments:

Post a Comment